Stöd till drabbade

Krisstöd vid allvarlig händelse

Vid allvarliga händelser och olyckor och när samhällets ordinarie organisation inte räcker till, finns vid behov tillgång till ett organiserat och utökat krisstöd genom kommunen. Krisstödet är en organisation som träder in och kan fatta nödvändiga beslut för att säkra ett gott socialt och psykologiskt omhändertagande för drabbade medborgare. Krisstödet i Älmhults kommun leds av socialförvaltningen men utförs av medarbetare från olika delar av kommunen. Om kommunen öppnar ett tillfälligt krisstödscenter kommer meddelande om det att läggas ut på hemsida och Facebook.

Nödvatten

Tillgång till friskt vatten är någonting som de flesta i vårt land tar för givet. Därför kan konsekvenserna också bli stora när det blir avbrott i dricksvattenförsörjningen. Dricksvatten brukar kallas vårt viktigaste livsmedel. Vid ett eventuellt avbrott i dricksvatten produktionen finns det planer som beskriver hur kommunen ska agera. Det kan var t.ex. att kommunen ställer ut dricksvattentankar eller att medborgarna hänvisas till kommunen dricksvattenpost på Drivågatan.

Nödvatten DrivågatanPDF (pdf, 467.5 kB)

Trygghetspunkter/värmestugor

Om det är många som samtidigt behöver hjälp kommer kommunen öppna upp trygghetspunkter. Beroende på vilken typ av händelse och var händelsen inträffar väljs lokaler som passar bäst. På en trygghetspunkt kan man få information om händelsen. Men det kan även vara en plats där det finns värme, mat och akut sovplats t.ex. vid en utrymning av fastigheter. Om en trygghetspunkt behöver öppnas meddelas detta via kommunens hemsida, kommunens Facebooksida, lokalradion P4 Kronoberg.

Att larma 112 vid telavbrott

Om du behöver larma 112 under ett avbrott i mobil- och telenätet kan det ske på en brandstation. I älmhults kommun är det på brandstationen i Älmhult via porttelefonen och i Liatorp genom en larmknapp.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies.